PROJECT FREZZE FOR A WHILE. PERSONAL MATTERS.
ADA YANG BERMINAT BOLEH TINGGAL CONTACT NUMBER.
WILL CONSIDER TO CONTINUE LATER
Salam semua..
Hari ni aku nak buka tajuk pasal Voltage Stabilizer yang aku dan beberapa kawan juga engineer DIY.. Pada awal nyer kegunaan sendiri..
dan mungkin utk share ngan kengkawan nanti...
Kitaorang try buat VS 188Kuf dengan menggunakan
capcitor 47Kuf sebyk 4 biji & temperature spec 105degree...
So far performance agak memberansangkan... dari segi pick up..
bunyi enjin. dan gear shifting bagi EXORA auto aku.. personel opinion..
Gambaran circuit yang belum siap...
Secara umumnya.. ramai jgk dah tahu function VS nih...
Konsep kendalian hampir sama..
Cuma perbezaan pada rupa finish good product nye..
maximum performancenya.. realibility , bahan conductive dia..
additonal features & etc
Penjimatan minyak drastik mmg bukan suatu janji..
tapi ada secara teorinya dan pada praktikal nyer dengan pemanduan yang baik..
Yang biasa kita dengar dan lihat ayat2 nyer pasal VS nih:
-Increase torque at LOW, MID, and HIGH speeds.
-Fuel saving
-Stabilizer Regulate Electrical System
-Brighter light
-Increase horse power
-Longer battery life
-Optimize Sound System achieve more clear and powerful result
Memandangkan kawan and team duduk dalam bidang elektronik..
dan ada kemudahan2 utk buat test dan develop.. why not kami try DIY..
Beberapa test measurent telah dibuat untuk mendapatkan value yg terbaik pada VS nih..
Of course bawah ni measurement utk capacitance dan Resistance in circuit dia..
So far dibawah antara measurement pada salah satu unit yang kami dah try buat..
Kami menggunakan LCR meter yang ada kat Lab nih.
Normally value capacitance tolerance 20% dari actual..
So bacaan tue almost nominal arr..
A few test juga kami try buat direct measurement pada battery kereta.
Dibawah adalah gambar bagaimana test setup..
Tapi mungkin kurang pengalaman dan test procedure yang betul.
hanya beberapa data sahaja yang dapat di kumpul..
Ia lebih kepada kecekapan Voltage pada battery untuk recover dengan bantuan VS
apabila ada bahagian pada kereta yang consump power secara drastik pada sesuatu masa seperti apabila compressor aircond dihidupkan.. VS nih akan cuba membantu sebagai tank yang menyimpan cas..
Kami cuma menjalankan test
1. voltage drop dan recover semasa enjin dihidupkan..
2. voltage drop dan recover semasa enjin dihidupkan + airocond dihidupkan
3.Actual Temperature tak sempat test.
Nih result semasa enjin dihidupkan..
Sebelum pasang VS
Selepas pasang
recovering time tak nampak sgt beza.. tapi ada.. tu biasanyer mempercepatkan jugak lampu kabin yang terkadang sedikit malap bila aircon kita on di waktu malam..
mungkin actual condition semasa drive lebih menampakkan effect
One of EOCM member ada membuat Dyno Test.. Tapi aku tak pandai nak huraikan..
rasanya mmg ada improvement dari segi torque tapi fuel agak sedikit arr..
to be continue.....
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAda banyak pilihan ekkk
ReplyDelete1-VS Kg Boy
2-VS Labis
3-VS 1Reno
4-VS-Kechat
5-VS Raizin Pivot
tepuk poket tanya wallet.... beli jangan x beli!